Lidl dle Nejvyššího správního soudu klamal své zákazníky

lidl-jpg

Nejvyšší správní soud se zabýval kauzou společnosti Lidl Česká republika, v.o.s., a to v souvislosti s její akcí, kterou se nazývala „Pravá česká zabíjačka“. V rámci této akce Lidl nabízel k prodeji  potraviny  pocházející  z Německa.  Akce  byla  inzerována  regálovými  etiketami a visačkami  s nápisem  „PRAVÁ  ČESKÁ  ZABIJAČKA“  a  vyobrazením  předmětných kontrolovaných potravin a uvedením jejich názvů, hmotností, cenou a číselným kódem.


Společnosti Lidl byla uložena potravinářskou inspekcí pokuta

Pokuta byla ve výške 300.000,- Kč a Lidl se proti pokutě bránil, přičemž spor vyvrcholil až u soudu. 

 

Kauza skončila u Nejvyššího správního soud

Ten pokutu, i přes protiargumenty Lidlu, potvrdil, s tím, že tento klamal spotřebitele, když zboží, které pocházelo z Německa, prodával v sekci, která byla označena Pravá česká zabijačka.

 

I hamburgery z "amerického týdne" nemusí být z USA!

Lidl například tvrdil, že neoznačoval žádný výrobek jako český, ale akci, určitou událost (zabijačku). Pokud si bude např. spotřebitel chtít udělat pravý italský večer, pak asi nadále bude muset vše být i z Itálie, stejně tak pravá italská pizzerie provozovaná v Čechách již nebude moci být ani pravá, ani italská. Lidl dále uvedl, že spotřebitel  nebude  v maloobchodní  síti  potravin  očekávat, že v rámci akce  ‚česká  zabijačka‘  zakoupí  výrobky  skutečně  pocházející  z  domácí  české  zabijačky (podobně např.  že  hamburgery  z  „amerického  týdne“  pocházejí  z USA,  resp.  Ameriky).

 

"Americký týden" logicky, dle soudu, může evokovat něco jiného než "pravá česká zabíjačka"

S argumenty Lidlu se soud vypořádal tak, že formulace  „pravá  česká“   evokuje  dojem,  že  v marketingové  akci  inzerované produkty  jsou  českého  původu,  a  to  tím  spíše,  že  se  tato  marketingová  akce  uskutečnila v České republice.  Soud Lidlu sice  přisvědčil  v tom,  že  například  v rámci  akce „americký týden“ spotřebitel  nemusí  očekávat, že  skutečně veškeré  inzerované zboží, včetně zboží s krátkým  datem  spotřeby (např. hamburgery), bude  pocházet z USA . Stejnou logiku však  již  v kontextu  nyní projednávané věci a priori uplatnit  nelze, neboť není nic nepředstavitelného či neobvyklého, že by spotřebiteli v České republice bylo  nabízeno  české  zboží,  konkrétně  české  masné  produkty.

 

Lidl, dle názoru soudu, spotřebitele klamal v původu potravin

 a proto bude muset pokutu zaplatit.

 

Zdroj: Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 11. května 2016, sp. zn.: 10 As 181/2015.





zpět na úvodní stranu blogu

Hledejte články podle slova nebo výrazu



Kategorie




Nenechte si ujít už žádný článek - sledujte nás na Facebooku!


Nebo se přihlašte k odběru článků a novinek přímo na Váš email!



Štítky


Archiv


Statistiky

Článků 294
Přečtení 1582864

Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
zavřít